Furuly Barnehage

PROSJEKTARBEID 2024/2024:

PROSJEKTARBEID 2021/2022

Tema og mål høsten 2022:

Natur, miljø og teknologiDenne høsten blir det fokus på miljø og trafikk gjennom opplegget om ”Tarkus” med et miljøvennlig fokus. Barna skal lære seg de grunnleggende trafikk-reglene slik at de kan ferdes trygt i trafikken. Trafikk-maskotten Tarkus og Barnas trafikk-klubb vil gjennom forskjellige oppgaver og fortellinger øke barnas kompetanse gjennom hele denne perioden. De vil få kunnskap om hva som er farlig og trygt i trafikken. Vi ønsker at barna skal få et bevisst forhold til hvordan de kan ta vare på miljøet og måter å leve på i forhold til dette.

Trafikk er integrert som en del av den nye rammeplanen gjennom fagområdet nærmiljø og samfunn. Det står at «gjennom arbeid med nærmiljø og samfunn skal barnehagen bidra til at barna utforsker ulike landskap, blir kjent med institusjoner og steder i nærmiljøet og lærer å orientere seg og ferdes trygt». Trafikksikkerheten blir da en tydeligere del av barnehagehverdagen. Barna er trafikanter hver dag, enten som passasjer, forgjenger og syklist.

Observasjonsuker knyttet til TRAS i november, vi tar for oss de tre hovedområdene blå, rød og grønn. Dette ønsker vi å utføre på turene våre gjennom lek og opplegg.

Når vi er ferdig med temaet i starten av november, inviterer barna til foreldrekaffe. Barna ønsker velkommen, forteller foreldrene selv hva de har lært med egne ord, synger sanger knyttet til temaet og har en utstilling for foreldrene over hva de har laget. Vi henger opp en quiz i hagen med poster som barna tar med foreldrene på. Vi ser tydelig glede og mestringsfølelse i barna. De blir tatt på alvor og kan mye. På denne måten synliggjør vi ovenfor foreldrene hva vi holder på med og hva barna har lært.

Tema og mål høsten 2023:

I Furuly dette året har vi valgt årstidene som gjennomgående tema. Årstidene skal prege arbeidet vårt gjennom valg av bøker, historier, regler og sanger og årstidene skal være med oss i formings- og andre temarelaterte aktiviteter. Vi vil ha størst fokus på rammeplanens fagområder «natur, miljø og teknikk» og «kropp, bevegelse, mat og helse» gjennom denne høsten. På turer vil vi også ha årstidene i fokus. Vi skal «finne» høsten ute i naturen, samle løv, lage høst-tre, naturvev og finne et tre vi skal følge gjennom hele året og føre loggbok. Vi skal også følge en maurtue på Rødhytta og barna skal få lage en tue sammen i barnehagen med fyrstikker og lim. Vi skal henge opp 2 fuglekasser på Rødhytta og 2 fuglekasser i Solvangskogen som vi også følger med på når vi er der. Vi vil undre oss med barna om spørsmål som: hvorfor skjer disse endringene om høsten?, hva skjer i naturen, hva kjennetegner høsten? Vi skal gå på sopptur, dra på gård og karde ull, ha smaksprøver av ulike
«høstgrønnsaker», høste epler og mais, lage høst-mat. De skal få kjennskap til sentrale elementer ved høsten. Vi har en helhetlig tilnærming til barnas utvikling og i temaarbeidet vil barns behov for lek være førende for valg av formidlingsmåter og aktiviteter.

I følge rammeplanen for barnehagens virksomhet skal  barnehagen ivareta barnas rett til medvirkning ved å legge til rette for og oppmuntre til at barna kan få gi uttrykk for sitt syn på barnehagens virksomhet. De skal jevnlig få til aktiv deltagelse i planleggingen og vurderingen av barnehagens virksomhet. Dette fordrer at vi voksne er observante og fanger opp barnas signaler og responser og at vi jevnlig evaluerer planen og navigerer videre med utgangspunkt i barnas tilbakemeldinger. Temaplanen blir på denne måten dynamisk og kan endres ved behov. En slik fordypning i et tema over tid gir oss mulighet til å jobbe tverrfaglig og helhetlig. Vårt hovedmål er at barna  gjennom lek, gode fellesskap og glede skal gjøre seg erfaringer med og få mer kunnskap om det vi ofte forbinder med de ulike årstidene.

Observasjonsuker knyttet til TRAS i november, vi tar for oss de tre hovedområdene blå, rød og grønn. Dette ønsker vi å utføre på turene våre gjennom lek og opplegg. Vi vil ha en uke med fokus på «grenser og egen kropp». Dette vil vi ha 4 ganger i året. Når vi er ferdig med
temaet i starten av november, inviterer barna til foreldrekaffe. Barna ønsker velkommen, forteller foreldrene selv hva de har lært med egne ord, synger sanger knyttet til temaet og har en utstilling for foreldrene over hva de har laget. Vi henger opp en quiz i hagen med poster som barna tar med foreldrene på. Vi ser tydelig glede og mestringsfølelse i barna. De blir tatt på alvor og kan mye. På denne måten synliggjør vi  ovenfor foreldrene hva vi har gjort og hva barna har lært.

Tema og mål våren 2024:

Vinter, vår og sommer står sentralt denne våren. Vi fordyper oss i hva som skjer med naturen. Fagområdene «Natur, miljø og teknologi» og «kropp, bevegelse, mat og helse» står i fokus. Vi skal legge til rette for varierte naturopplevelser hvor lek, undring, utforsking og læring  skal stå sentralt knyttet til  årstidene. Det skal være rom for refleksjon og samtaler før, under og etter turer/opplevelser. De skal få erfare og prøve seg på forskjellige eksperimenter denne våren. Vi ønsker at barna skal utvikle en styrket evne og ønske om å ta vare på naturen og miljøet rundt seg og bli kjent med/erfare de endringene som skjer i naturen denne perioden.
Vi skal begynne å så/dyrke grønnsaker, solsikker og gresskar. Vi avslutter året med kunst og kultur hvor barna i gr. I skal bli kjent med våre kunstnere Vigeland og Munch gjennom museumsbesøk, omvisninger, samlinger, forming og maling. De skal prøve seg som kunstnere til slutt ved å male et favorittbilde av Munch når vi er på tur ute i naturen. De skal få kjennskap til samene og deres nasjonaldag og tradisjoner. Rammeplanen sier at barnehagen skal fremme respekt for menneskeverd, verdsette og fremme mangfold og gjensidig respekt. Barna skal oppleve tilhørighet og stolthet for egen opprinnelse og få kjennskap til andre kulturer. Vi skal bake samisk Gahkko-brød. Påskeforberedelser med barna, lage påskepynt.

Barnehagen skal bidra til barnas trivsel, livsglede, mestring og følelse av egenverd og forbygge krenkelser og mobbing. Barnehagen er pliktig til å håndtere, stoppe og følge opp barn som opplever krenkelser eller mobbing. Barna skal få mestring i å takle motgang, håndtere utfordringer og bli kjent med egne og andres følelser. Det er også viktig at barnehagen legger til rette for muligheten til ro, hvile og avslapping i løpet av dagen. Vi har hvilestund hver dag etter lunsj med alle barna. Da lytter vi til rolig musikk eller har meditasjon. Gjennom barnas deltagelse i matlaging og måltider i barnehagen vil de danne et grunnlag for å utvikle matglede og sunne helseverdier. Vi vektlegger daglig fysisk aktivitet både ute og inne, som skal bidra til å fremme barnas bevegelsesglede og motorisk utvikling. Rammeplanen sier at personalet skal ha et bevisst forhold til at barn kan være utsatt for omsorgssvikt, vold og seksuelle overgrep. Vi skal gjennom den daglige og nære kontakten med barna kunne observere og motta informasjon om barnets omsorgs- og livssituasjon og vite hvordan dette forbygges og oppdages. Hele personalet er pliktig til å gjøre seg kjent med opplysningsplikten til barnevernet § 22. Satsningsområdet vil være en rød tråd gjennom hele året men vi har 4 ganger i året en egen uke vi fokuserer ekstra på temaet «egen kropp og egnegrenser». 

 

FØRSKOLEGRUPPEN:

Her får barna lære grunnleggende begreps- og tallforståelse. Barna har en førskolebok som vi jobber med hver gang. Vi har førskole en gang i uken. Vi jobber med flere temaer som bl.a. kroppen vår, hygiene, tenner, årstider, dyr, kultur, finmotorisk utvikling, begrepsforståelse; mengde, form og farge. Foreldene får hver gang ett utfyllende referat fra 5-årsklubben om hva vi har jobbet med knyttet til rammeplanen. Vi er opptatt av at barna skal bli trygge sosiale barn som skal bli rustet til å begynne på skolen. Dette gjøres ved at vi møter barna på deres ståsted og jobber ut ifra det. Vi deltar på alle møter som arrangeres på de aktuelle skolene som våre barn skal begynne på. Vi har også tett samarbeid med skolene slik at overgangen skal gå så bra som mulig. Vi drar på besøksdager på skolen/SFO med en ansatt og de aktuelle barna.

Vi reiser også på besøk til hver skole med bussen når vi er på tur slik at alle barn får vist frem den skolen de skal begynne på. Vi har forebyggende samlinger og samtaler med barna om forventingene til skolestart før sommeren. Det skal være rom for at barn er forskjellige.

Brannvern har vi med maskoten «Bjørnis» med tilhørende materiell. Barna får med seg Bjørnis-sekken hjem en gang i løpet av året hvor de skal sjekke ut brannsikkerheten hjemme. Dette går vi igjennom i felles samling med alle. Vi er på brannstasjonsbesøk på Asker brannsatsjon med omvisning, prøver brannslangen og hilser på Bjørnis. Vi har 4 brannøvelser i året.

Skiskolen er for 5-åringene og dette er et frivillig tilbud som betales utenom. Barna vil kunne oppleve skiglede og mestring gjennom lek og bevegelse. Vi har 20 par ski i forskjellige størrelser i barnehagen, som barna får låne til skiskolen. Disse bruker vi også mye i og utenfor barnehagen gjennom hele vinteren. Barna trenger kun skisko i barnehagen (men det kan også lånes gratis på skiskolen om noen ikke har det).

På våren drar 5-åringene på Vigeland, Munch og Barnekunst-museet med omvisning. Dette dekker barnehagen. Da får barna utfoldet seg kreativt og prøvd seg som små kunstnere både på tur og inne.

Overnatting:

2 ganger i året har vi overnatting med førskolebarna. Dette er noe barna vokser mye på og de opplever mye mestring ved å klare å gjennomføre dette. Barna blir stolte over å gjennomføre disse turene.

På høsten drar vi til Drengestua på Solli. Det koser vi oss med hodelykttur i mørket, vaffelkos foran peisen, eventyrstund og tur i vakre omgivelser.

På våren drar vi til Unni sin hytte ytterst på hurum-landet – kalt Haraldstangen. Der er det bading, tur, grilling og den berømte skattejakten som står i sentrum. Alltid like populært for barn og voksne.

Som avslutning på året handler, baker og ordner førskoleguppen i stand en bløtkakefest for alle de andre barna. De er delaktig i hele prosessen og opplever gleden av å gjøre det hyggelig for andre.